Photobucket


Tuesday, December 04, 2012
ASAL USUL DATUK MOYANG KU

Generasi pertama keluarga ku yg berhijrah ke Malaya ialah datuk ku Hj Jafri b Dura. Dia 4 bersaudara iaitu Hj Salleh, Hj Daud dan Hj Khalidi telah tiba di daerah Krian sekitar tahun 1890 dan bermastautin di sekitar Bukit Merah, Bagan Serai dan Bruas.

4 beradik ini telah melarikan diri Banua Lawas, Kacamatan Tabalong, Kalimantan Selatan iaitu semasa meletusnya Perang Banjar (1859-1905). Di Banua Lawas inilah pusat pemberontakan terhadap penjajahan Belanda yg di ketuai oleh Pangeran Antasari. Pada kemuncak peperangan, Pangeran
Antasari telah melarikan diri ke Banua Lawas dimana dia telah dibantu oleh Penghulu Rasyid.

Datuk moyangku adalah pengikut Penghulu Rasyid dan sama-sama berjuang dalam Perang Banjar tersebut. Di Banua Lawas inilah bermula nya gerakan yg dinamakan Baratib Baamal yg diketuai oleh para-para ulama.
Baratib Baamal terdiri dari dua kata, yaitu baratib yang berarti berdzikir dan Baamal yaitu melakukan perbuatan atau berdoa untuk memohon kebaikan. Amalan zikir ini adalah sama seperti yg dipraktikkan oleh pejuang-pejuang sabil semasa berlakunya Perang Sg Manik. Jemaah Baratib Baamal ini kemungkinan besar adalah pengamal salah satu jenis Tarikat yang memang sudah lama berkembang dalam wilayah Kesultanan Banjar. Tarikat ini adalah Tarikat Naqsabandiyah.

Kesimpulan yg boleh aku ambil, bahawa datuk moyangku berhijrah ke Malaya bukan atas faktor ekonomi sebaliknya kerana menyelamatkan diri dari buruan Belanda

Posted at 03:54 pm by wadik
Make a comment  




Tuesday, July 10, 2012
Banjar Sg Manik...tua dah ko ye

Apa khabar semua. Sejak akhir-akhir ni memang jarang aku menjenguk blog aku ni. Sedar tak sedar, dah lebih 7 tahun usia blog Banjar Sg Manik ni. Kalau ada anak, dah masuk darjah 1 pun  budak tu hahahaha.....

Aku mula menulis pada 6hb April 2005. Saja nak bararamian nar ai jar orang Banjar ( saja nak suka-suka je)....tak ada niat pun nak cari glamour. Atas kesedaran yang bahasa ibunda ku ini di ambang kepupusan, aku pun ambil keputusan menulis dalam bahasa Banjar tentang pengalaman ku masa kecik. Walaupun aku berpendidikan barat dan dibesarkan dikalangan etnik Melayu, tapi aku cukup berbangga kerana masih boleh bertutur dengan baik dalam bahasa Banjar. Ada setengah orang tu aku tengok baru setahun dua dok kat KL, mulalah cakap, "I boleh faham bahasa Banjar, tapi tak fasih lagi nak cakap." Ceh! Piragahan je tu...Aku 7 tahun dok kat US, tak dak pun aku lupa cakap Banjar and my English is excellent! Sikit pun aku tak malu nak cakap Banjar depan orang ramai...ada aku kesah? hahaha.....

Aku puji usaha-usaha persatuan Banjar dan juga group banjar di facebook yg berusaha memertabatkan bahasa Banjar. Hasilnya maka tercetuslah idea membuat satu telemovie Banjar yg pertama di Malaysia iaitu 'TERJERUNGKUP DI MUHARA CINTAMU'. Penggambaran di Sg Manik akan dilakukan pada hujung minggu ini. Kulaan di Sg Manik datanglah bagi sokongan pada krew penggambaran. Dapat sponsor makan mee Mastan pun dah cukup hehehehe.....kalau dapat bagi pulut berlauk wadik lagi cantik!!!

Han napatia...hudah melalut aku nih....

Sebenarnya pagi tadi lepas solat subuh aku bersiap nak hantar anak pergi sekolah. Rupanya depa tak mau pi sebab hari ni tak ada belajar, cuma mana-mana parent yg nak bincang pasal perkembangan akademik anak-anak, boleh pi sekolah jumpa cekgu...tak kuasa aku nak pi..

Nak dijadikan cerita, disebabkan masa masih panjang sebelum aku pi kerja, aku pun melepaklah depan pc..aku pun google sana, google sini...teringatlah nak google pasal Sg Manik. Walaweh.....Bila aku baca artikel terutama pasal Perang Sg Manik, ada jugak aku terjumpa penulis blog  yg copy & paste hasil kerja aku dan buat seolah-olah depa yg tulis..penyamun tak tau malu. Kalau curi idea boleh jugak dimaafkan, ni copy bulat-bulat ayat aku

http://gerakanantidap.blogspot.com/2011/05/sebarkan-kisah-perang-sabil-di-sungai.html


Posted at 02:16 pm by wadik
Comments (2)  




Tuesday, June 26, 2012
Telemovie bahasa Banjar



Sedang dalam penggambaran di kawasan-kawasan yang ada penduduk banjar seperti Sg Manik dan Bagan Serai. Hadangi kemunculannya di peti television...ayuhak..jangan hilang bahasa Banjar

Posted at 01:01 am by wadik
Comments (2)  




Monday, May 07, 2012
Jom Tangkap Ikan

Apa habar kulaan sunyaan? Lawas hudah aku kada babuat ka blog ngini, aur dengan fesbuk hahahaha...

Awal bulan tadi aku ada bulik ka T Intan, ada aroh bahaul, mahauli aruah ayah. Dapat jua batahagaan wan dangsanak. Banyak dangsanak ku yang dah uyuh, almaklumlah, masing-masing dah tuha.

Subalah patang sebelum baisur bulik ka Kuala Lumpur, sawat jua makan sa idang kami sabarataan. Umai raminya makan garinting ikan haruan wan haruan barandang masak cuka. Lauk aruh dah kada digatuk lagi. Sekali-sekali dapat makan ikan darat, nyaman nya ai...katuju wan rakungan.

Bagi orang banjar Sg Manik, memang jadi gawian wajib menangkap ikan ni terutama bila musim membuang banyu di bandang. Macam-macam cara orang Sg Manik menangkap ikan ni. Di bawah ni aku senaraikan istilah-istilah yang digunakan untuk menangkap ikan. Senarai ni ikut kronologi sejak dari mula menanam padi hingga tiba musim menuai

  1. Menangguk - menangkap anak-anak ikan sapat wan haruan.semasa sawah  baru masuk banyu. Anak haruan yang halui ni dipanggil anakan.  Bila hudah ganal saikit (juvenile), anak haruan dipanggil sebagai kulacingan. Anak-anak ikan ni nyaman dipais atau dirandang. Rangup sampai ka tulang.
  2. Maunjun - tantarannya dari buluh. Umpan boleh jadi hintalo karangga, cacing atau anakan yang diperam dgn garam. Selalunya babinian yang tuha-tuha haja yang suka maunjun pupuyu. Kepala ditutup dengan tanggui, mengelak dari panas matahari.
  3. Mengalau - tantarannya juga dari buluh tapi lebih panjang. Mengalau ni eklusif hagan menangkap ikan haruan je.  Amun nak tangkap ikan haruan, umpannya mestilah katak. Banyak haja katak di paranggan atau dihiga rumah. Wayahini ada haja kadai bajualan katak hidup.
  4. Menggiwang - giwang ni batang pancing yang biasa dijual kat kedai lah, tapi orang banjar Sg Manik panggil dia giwang. Giwang ni gen hagan menangkap ikan haruan jua. Mata pancing menggunakan kipas supaya kada tasangkut di rumpun banih.
  5. Taut - tali unjun di ikat ka buluh handap, dipacak higa paparitan atau burapit. Umpannya anak ikan sapat yang masih hidup. Mata pancing dicucuk ka balakang ikan. Bila ikan bakunyung, ikan haruan akan manyambar taut.
  6. Tempirai - perangkap ikan atau bubu. Dipasang dimuhara banyu atau sulongan. Selalunya dapat ikan sapat atau pupuyu.
  7. Hancau/tangkoi - jaring yang diikat pada 4 batang buluh yang diraut dan disambung  dengan 1 batang buluh yang ganal. Jaring di andak ka banyu. Hadangi satumat. Boleh jua hamburi umpan badahulu seperti anak karangga atau hampas nyior. Bila diangkat hancau ni, ikan terperangkap dalam jaring, selalunya ikan sapat tapi ulihan kada lah banyak sampai sawat mewadik.
  8. Jala/Malunta. Ceh, mun sapa-sapa kada tahu apa jala ni, bungol banar ha ha ha....
  9. Menggagau/mengacal - menangkap ikan dengan menggunakan tangan. Selalunya bila bandang dah karing@membuang banyu baru senang nak menggagau. Aku bahari wani haja mancalok lubang di burapit. Dapat banyak ikan haruan yang ganal-ganal. Tapi awas, kuluko takacak ular guni @ puraca!
  10. Menimba - yg ni kome cari lah sendiri macamana cara nangkap ikan tu. Dah jenoh jari teman naip wehh!   



Posted at 01:08 pm by wadik
Make a comment  




Saturday, March 17, 2012
Jom tulak lautan/aroh

Musim cuti sakolahan ni banyak banar kulaan aroh mangawinkan anak. Moga-moga perkahwinan kekal hingga ke anak cucu.

Dua minggu sudah aku ada tulak lautan. Umai malunya ai.....ta julong envelope puang hahahaha.....sorry tuan rumah

note***LAUTAN = KENDURI  perkataan ni cuma selalu di dengar di gunakan oleh orang Kalua terutama yg tinggal di daerah Sg Besar. Orang Sg Manik jarang menggunakan perkataan ini


Ya Allah, ya Tuhan kami!
Dalam rangkaian acara Pesta Perkawinan ... putra dari Bapak ... dan Ibu ... dengan ... putri dari Bapak ... dan Ibu ..., di pagi yang cerah, indah berliput bahagia ini, kami yang berkesempatan hadir dalam acara ini, menadahkan tangan, seraya memanjatkan serangkaian doa, harap, dan pinta kami pada Ilahi, dengan khusu', hidmat, penuh konsentrasi, k...iranya Engkau ijabah, kabulkan dan perkenankan ya Tuhan, doa, harap dan pinta kami ini.
Allahumma, Ya Allah; Tuhan yang Maha Rahman!
Khusus kepada kedua mempelai yang sangat berbahagia, kami doakan, kiranya keduanya senantiasa dapat memadu mawaddah war rahmah, cinta dan kasih, bagaikan mawaddah war rahmahnya Adam dan Hawa, Bagaikan perpaduan cinta kasih antara Yusuf dan Zulaiha, Selalu mesra bagaikan Nabiyullah Ibrahim dan Sarah tercinta. Berbahagia, berkasih sayang bagaikan Nabi Muhammad, Rasul tercinta dengan Khadijatul Kubra, 'Aa-isyah al Humaira dan isteri beliau yang lainnya.
Allahumma, ya Allah, Tuhan Yang Maha bijaksana!
Semoga pula mempelai berdua, banyak rezkinya dan panjang jodohnya, tidak dipisahkan sampai tutup usia. Mendapat putra dan putri yang soleh dan solehah yang membahagiakan seluruh keluarga, bermanfaat bagi nusa, bangsa dan agamanya. Dan Allah pun memberkahi seluruh kehidupan keluarga mereka.
Rabbana aatina fiddunya hasanah wa fil akhirati hasanah wa qina azaabannaar. Dst


Posted at 11:38 am by wadik
Comments (4)  




Wednesday, September 21, 2011
garing

Umayai. Kayapa kaini...uyuh hudah baubat kada jua mau ampeh garing. Panadol haa hudah dua papan habis ku taguk. Handak bajalan gin jarunjung-jarunjung handak rabah. Lintuhut asa galitiran. Jantung galudupan..Muha ku yang hensem ni gin hudah tasingkalok, kada paruna lagi huhuhu.

Minik hudah kapala mamikirakan tatamba garing ku ngini. Ayu amm, tulungi pang aku nih....cinta ku putus di tangah jalan

Ungut ungut burung pialing
Kuriakan takutan lamas
Ungut ungut paragah garing
Karindangan diyang bungas

Kuriakan takutan lamas
Lalu badiri dibatang ara
Karindangan diyang bungas
Manunggu ari handak bapara

Lalu badiri di batang ara
Hakun badudi manajuni
Manunggu ari handak bapara
Amun jadi lakas saruani





Posted at 11:05 am by wadik
Comments (9)  




Thursday, September 15, 2011
Raya 2011



Mamarudan nyior baulah gangan
Gangan dimasak dirumah kawitan
Tuhuk hudah kita bagayaan
Sama-sama kita barilaan

Posted at 08:36 pm by wadik
Make a comment  




Friday, December 31, 2010
Salamat tahun baru

Assalamualaikum.. umai....lawasnya kada babuat ditungkaran ngini. Masing -masing aur ba pesbok haja pang...kada lagi taharagu blog Banjar Sg Manik ni...hahaha

Satumat lagi imbah sembahyang subuh ulun nak sambung guring. Arini ni nak guring malalur..cuti umum Malaysia manang bolasepak piala AFF

Selamat menyambut tahun baru 2011.






Posted at 05:14 am by wadik
Comments (3)  




Thursday, November 26, 2009
Naik Haji tahun 60'an

Sempena Hari Raya Idiladha ni, aku taganang peristiwa masa aku halui iaitu masa maantar aruah nenek wan marinaan ku ka Makah. Masa tu balum ada lagi flight ka Makah, jemaah haji masih naik kapal laut.

Kami batulak papagian dari rumah nenek di Parit 2 Sg Besar dengan 4 bigi  kereta sewa. Aku dapat naik kereta Morris Minor Wagon warna hirang. Kereta yang ku naiki sunyaan nya ada 8 orang. Aku terpaksa duduk dalam tampat barang sebab bangku sunyaannya hibak.

keretanya lebih kurang kayainilah taga lebih buruk

Rombongan kami sampai di Pelabuhan Klang (Masa tu masih lagi makai ngaran Port Swettenham). Kababanyakan manusia di pelabuhan masa tu, macam hulat tahi. Napang kada banyak amun saurang yang tulak ka Makah, habis tumbar sakampungan datang maantar ke pelabuhan. Wayahini, keluarga maantar takat Kompleks Tabung Haji di Kelana Jaya jua, kada sampai ke pesawat.


Aku wan aruah uma dudukan di pinggir pagar, betul-betul parak awan kapal. Itulah kali pertama aku suah melihat laut. Umai takutannya aku melihat banyu laut sebab pier tu tinggi wan banyu lautnya jauh di bawah. Asa hayayaan melihat ombak laut.


Lebih kurang pukul 1 tengahari, aruah uma rasa nak bakamih. Kakanak lalaki mana boleh masuk dalam jamban babini jadi aruah uma suruh aku mahadangi di higa lawang. Masa tu apa jualah fikiranku, rasa macam ada yang mehiyau aku suruh  baparak intang tangga naik ka kapal. Makin lawas makin jauh aku bejalan. Aku dah kada tahu lagi nak menuju ka jamban babini tadi. Ya am tu kada paasian pang, disuruh aruah uma badiam intang lawang, kada maasik. Nasib baiklah panjang akal ku. Masa tu umurku lebih kurang 5 tahun. Aku tatiring ada pentas di mana banyak kakanakan manangisan. Orang yang ada di atas pentas tu pakai mikrofon meumumkan pada pengunjung, sapa ada hilang anak, sila datang ke pentas menuntut anak masing-masing. Aku baparak ke pentas. Lelaki yang ada di situ menakuniku, "Adik ni sesat ye?". Aku meangguk banar ai, sebab masa tu sepatah haram bahasa Melayu aku kada tahu. Rupa-rupanya sepupuku ada bediri di hadapan pentas, ma itihi kakanakan yang hilang, rame luko melihat kakanakan menangisan. Balum sawat lelaki tu meumumkan yang aku kehilangan uma, sepupuku dah  datang meambili aku. Lega rasanya.


Aruah nenek dan yang lain-lain naik kapal lebih kurang pukul 3 petang. Kami melambai-lambai tangan, i ilah cerita Titanic ha. Bila kapal dah jauh, kami pun baisur bulik.


Masa bulik ada lagi insiden yang aku kada lupa. Masa naik feri di Kuala Selangor, Tali yang meikat bot penunda ke feri putus masa kami sampai katangah sungai. Kuriakan orang sebab arus masa tu laju, wan feri hibak dengan kereta. Nasib baik ada dua bigi bot lagi datang menunda feri sampai kasubarang. Kalau lambat, alamat dah ji oun kami semua.


Selamat menyambut Hari Raya Idiladha


Posted at 10:03 pm by wadik
Comments (3)  




Wednesday, November 18, 2009
Baah

Hujung-hujung tahun ni dah mula musim hujan. Bila patang haja ari mula muro. Negeri-negeri pantai timur wan sebelah utara (Kedah, Perak) hudah mula banyak kawasan yang caram. Habarnya bandang di Sungai Ganal, Sabak Bernam gin dah ba-ah.

Bandang caram di Sungai Ganal

Gambar di petik dari Ayuhak Bapandiran oleh Alang

Di Sungai Manik, sa ingatan ku, sakali jua suah ba-ah yang ganal, iaitu tahun 1971. Aku ingat lagi aruah kak long saparanakan pindahan ka rumah kami di Kg Bahagia. Titi manyubarang burapit dihadapan rumah kak long hilang dihanyutkan banyu baah. Aku kada pati ingat masa tu tangah musim babandang kah kada. Masa tu aku halui lagi ya am. Rumah kami di Kg Bahagia gin selalu jua caram. Umai raminya main banyu. Habis pokok pisang ku tabangi, gadangnya cagar baulah rakit. Bilang ba amuk aruah ayah bila tahu pokok pisang habis ku rawis, napang pokok yang parak babuah  gin habis ku tabangi.


Bila haja hujan, raminya ako bapilihi iwak yang naik kahalaman rumah. Tanah parumahan kami ni kiranya randah saikit dari tanah nang sabalah jalan ganal. Bila hujan, banyu turun dari paparitan pinggir jalan ka rumah kami ampah ke sungai yang ada di buntut tanah kami. Sungai ni adalah Sungai Suli yang berpecah kepada Sg Manik dan Sg Tunku.


Dalam pertengahan tahun 1980 an projek Pengairan Kerian -Sg Manik dah dilakukan. Sg Suli sudah di tabat dan satu tali air @ terusan di tabuk di subalahan sungai. Imbah siap projek tu, rumah kami kada suah caram lagi sebab banyu pasang dari Sg Perak kada hingkat lagi masuk ka sungai.

pokok tabarukat di tampur angin

kamus banjar

  • Burapit - parit besar (bahasa yang cuma digunakan oleh orang banjar Sg Manik)
  • Kong- taliar air yang lebih kecil  dari burapit
  • Ba-ah - banjir @ bah
  • Caram - di tenggelami air
  • Banyu - air
  • Rami - seronok
  • Ganal - besar
  • Gadang - batang pisang
  • tabat - tambak, di empang
  • Muro- mendung
  • Iwak - ikan

Posted at 04:02 pm by wadik
Comments (6)  




Next Page


Selamat datang ke Blog
Banjar Sg Manik



London


New York


Mecca


Banjarmasin
























Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed